Da li vam se ikada desilo da vaš turistički vodič zapeva? Džez, evergrin, narodnu muziku, kako bi vam dodatno dočarao destinaciju. Ako jeste, onda ste među odabranima koji su imali tu prelepu priliku da putuju sa Milanom Prosenom, Travel Design vodičem.
Njegova biografija više je nego neobična, s obzirom na to da ima tri profesije. Kao profesor istorije umetnosti i Doktor nauka na Filozofskom fakultetu, bio je zaposlen i kao operski pevač- tenor u Horu opere Narodnog pozorišta.
– Rad na sceni doprineo je mom pomalo scenskom nastupu i sa turistima, a pevanje je nešto što volim da podelim sa gostima, u raznim prigodnim prilikama. Pevam i duhovnu muziku, renesansnu, čak i neke srednjevekovne napeve. Moje poznavanje istorije umetnosti i želja za daljim saznanjem pomogli su mi da otkrijem brojne destinacije i da sa specifičnim žarom nekome ispričam o lepim i neobičnim stvarima koje sam upoznavao.
Posao vodiča deo porodičnog rodoslova
Vodički poziv u Milanovoj porodici postoji već tri generacije. Njegova baka, otac i očev stric uporedo sa svojim drugim vokacijama bavili su se i tim pozivom. Nakon što je diplomirao Istoriju umetnosti 2003. godine, upisao je kurs za vodiča, jer je imao potrebu da to što zna prenese drugima. I da nastavi porodičnu tradiciju.
– Postao sam vodič 2004. godine i paralelno radio na prezentaciji Beograda i srpskih srednjovekovnih manastira. Tada me je uposlila Turistička organizacija Srbije kao vodiča za britanske, a potom i holandske, belgijske i slovenačke turoperatere i novinare, sa kojima sam proputovao razne krajeve naše zemlje. Uporedo sa tim počeo sam da vodim i inostrane destinacije.
To što je deo Travel Design tima za njega je poseban izazov. Pruža mu priliku da bude deo grane turizma u kojoj su postavljeni visoki standardi. S druge strane, zbog načina rada kakav se u agenciji Travel Design praktikuje, kreira potpuno originalne programe, kreativne i inovativne.
– Kongresna putovanja specifična su po svojoj klijenteli. Gosti su svi visoko obrazovani i žude za znanjem. Takvim gostima je čisto zadovoljstvo pričati, pevati, sa njima razgovarati, u slobodno vreme šetati i u njihovom društvu otkrivati još po neki detalj, još po nešto lepo.
Učenost, ljubaznost, kultura, prirodnost, neposrednost i srdačnost osobine su koje svi želimo u osobama sa kojima provodimo vreme, što je posebno intenzivno u putovanjima te vrste. Uslovi za uspešno obavljanje vodičkog posla, koje nudi Travel Design, u pogledu prevoza, smeštaja i organizacije, na visokom su nivou i vodiču omogućavaju slobodu u osmišljavanju, a vodički posao i jeste jedan od najkreativnijih.
Maštovitost, snalažljivost, prilagodljivost putnicima i situacijama takođe su neke od neizostavnih profesionalnih veština koje vodič mora da ima, smatra Milan.
Interakcija sa putnicima, prilika za dodatna saznanja
Svaki vodič mora da bude strastveni čitač, mora stalno da uči i da ima želju za znanjem, a tu posvećenost klijenti uvek primete i cene, kaže Milan i dodaje da je u tom poslu od priče mnogo bitnije slušanje. Šta ljudi koji su pred njim žele, šta ih zanima.
– Dobra publika me motiviše da saznajem više, da pored istorije i umetnosti drugih kultura učim i o drugim segmentima koje jednu destinaciju čine: o običajima, o hrani, muzici, sportu i politici, odevanju i stanovanju, o svim različitim i posebnim stvarima.
Izuzetno je lep osećaj kada vam pri susretu sa grupom putnici prilaze kako bi se javili ne krijući zadovoljstvo što ćete baš vi biti njihov vodič, kaže Milan i dodaje da je to ujedno i velika odgovornost.
– Ako ga radite valjano, vodički posao može da pruži mnogo, jer je u njemu reakcija i interakcija uvek postoje. Znati da ste nekoga učinili zadovoljnim, srećnim i omogućili mu da vidi to što vi vidite, čini duhovnu hranu svih nas koji tu uslugu pružamo. S druge strane i ja od klijenata agencije Travel Design uvek mogu da naučim nešto.
Milanove omiljene destinacije su veliki gradovi koji obiluju kulturno istorijskim spomenicima i muzejima: Pariz, Rim, Madrid, Minhen. Opčinjavaju ga dvorci Bavarske, dvorci Loare, palate Sankt Peterburga.
Voli da se iznova vraća istoj destinaciji jer veruje da uvek postoji nešto novo i neotkriveno što prošli put nije uspeo da vidi. Kaže da mu povratak na staro mesto takođe vraća i neke osobite delicije koje pamti i želi da u njima ponovo uživa. Da, uz to, klijenti vole da osete da su vodiči na destinaciji skoro domaći, da te gradove toliko dobro poznaju.
Klijenti sa njim igraju, pevaju, plešu
Nepoznata do tajanstvenosti i drugačija od svega što je do tada imao priliku da vidi za Milana su putovanja u Koreju i Japan kao prve zaista daleke destinacije. Gotovo sa svakog od tih putovanja ponese po neku zanimljivu situaciju.
Posebna mu je bila jedna kružna tura sa Švajcarskom gde su njegovi putnici pevali sa njim u autobusu, plesali sa njim i “utrkivali se” ko će ga u slobodno vreme “oteti” i sa njim podeliti još po neki trenutak.
– Jednog vrelog leta sačekao sam grupu na aerodromu u Rimu u koji sam stigao dva dana ranije. Nakon 5-6 dana koliko smo proveli u “večnom gradu” došlo je vreme da se vratimo u Srbiju. Svi su bili iznenadjeni da i ja putujem- mislili su da živim u Rimu! To mi je bio signal da sam destinaciju zaista dobrano pripremio i prezentovao.
Posebno se seća suza jedne dame tokom njegovog pojanja u crkvi na Oplencu, ali i svog vođenja i predavanja o arhitekturi Beograda koje je pružio grupi visokih aristokrata iz Engleske, Škotske i Irske, koje je predvodio gospodin Desmond Guinnes, vlasnik čuvene pivare Guinnes.
Porodica, najbitnija destinacija
Milan kaže da je još mnogo mesta na koja bi voleo da otputuje: Barselona, Njujork, Rio de Žaneiro, Egipat, Indija, Tajland, Bali. Slobodnog vremena nema mnogo, a i kada ga ima, ima utisak da se sprema za putovanja- čita, piše ali pre svega neizmerno uživa s decom.
Godišnji odmor već tri godine unazad provodi sa porodicom na Tasosu, na samom jugu ostrva u kući okruženoj voćnjakom, na 50-tak metara od male mirne plaže sa kristalno bistrim morem. Neaktivnost, mir i bonaca na moru glavni su ideali njegovog godišnjeg odmora. Voli da provodi dane u selu i da šeta šumom.
– Da li sam poželeo da na nekoj destinaciji ostanem? Nikad. Ma koliko bilo interesantno i zavodljivo na nekim od mesta na kojima sam bio, ja sam se uvek posle 4-5 dana poželeo svoje porodice.